Under hamnarbetarnas pågående strejk har ett företag rekryterat arbetare för att ”ersätta” dom strejkande hamnarbetarna. Vilket är strejkbryteri!
Efter en lång domstolsprocess startad av hamnarbetsgivarna, i hopp om att hamnarbetarnas strejk skulle förklaras olovlig och omedelbart stoppas, har arbetsdomstolen kommit fram till att hamnarbetarnas strejk är fullt laglig.
Försök till strejkbryteri
Efter förlusten i domstol har hamnarbetsgivarna kontaktat bemanningsföretaget Stuveribolaget AB. Syftet är att rekrytera arbetare som ska agera ”ersättare” till dom strejkande hamnarbetarna – det vill säga strejkbrytare! Detta skulle självklart kraftigt underminera hamnarbetarnas strejk. Detta genom att ersätta den förlorade arbetskraften under strejken.
– Det har fallit så väl ut att eftersom vi har kollektivavtal med transport och inte har några medlemmar som är uttagna i strejk har vi personal till förfogande för de hamnar som har personalbrist under pågående konflikt, säger Daniel Neimark, VD för Stuveribolaget AB, till Arbetsvärlden 18/6.
Att ersätta förlorad arbetskraft under en strejk hävdar Hamnarbetarförbundet är strejkbryteri.
– Vissa av Sveriges hamnarnas medlemsföretag lägger mycket kraft på att organisera strejkbryteri. Primärt använder man kontorspersonal och arbetsledare, säger Erik Helgeson, vice ordförande för Hamnarbetarförbundet till Arbetsvärlden (18/6).
– Men den nya uppstickaren är stuveribolaget. De ägnar sig åt strejkbrytarförmedling. Det känns väldigt gammalmodigt.
Detta håller inte Stuveribolagets VD med om.
– Det är inte vår affärsidé. Jag vill inte använda orden svartfötter och strejkbrytare, som hamnarbetarna kallar det. Jag ser inte att det är strejkbryteri för vi har kollektivavtal med Transport och har haft dialog med dem och de har inga anmärkningar. (Daniel Neimark, Arbetsvärlden 18/6)
Men att ersätta de strejkande hamnarbetarna med andra arbetare är naturligtvis strejkbryteri. Och att LO-förbundet Transport försöker legitimera strejkbryteriet förändrar inte saken. Ett LO-sanktionerat strejkbryteri är istället ännu värre.
Detta, tillsammans med arbetsgivarnas olovliga uppsägning av Hamnarbetarförbundets vice ordförande Erik Helgeson samt det organiserade strejkbryteriet i Tesla-strejken, utgör exempel på en ny aggressiv och anti-facklig attityd från arbetsgivarna. Detta betyder att alla fackförbund måste sätta hårt mot hårt. Men detta kräver en helt annan attityd från LO-ledningens sida.
Hamnarbetarförbundets sak är vår. Och Hamnarbetarna förtjänar stöd från alla fackförbund.
